Content creatie – Teksten laten schrijven of zelf aan de slag?

05 nov, 2020

Content creatie is een breed begrip. In het kort is het een vorm van branding, waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Het regelmatig plaatsen van nieuwe content op jouw website draagt bij aan het genereren van verkeer naar de website. Actieve content creatie is niet alleen goed voor het bedrijf, maar bevordert ook de online zichtbaarheid en organische vindbaarheid. Een van de belangrijkste ingrediënten: een kwalitatieve tekst.

Originaliteit

Of je nu zelf aan de slag wilt gaan of je gaat teksten laten schrijven, originaliteit is altijd belangrijk. Nu heb ik het niet per se over die ene uitzonderlijke invalshoek, maar eerder over unieke teksten. Teksten op maat, die speciaal geschreven zijn voor jouw organisatie, hebben meerdere voordelen:

  • De tekst sluit aan bij de tone of voice van jouw bedrijf en versterkt hierdoor de branding
  • Google rankt jouw website hoger wanneer deze uniek is. Duplicaten worden ‘afgestraft’.
  • De bezoekers zijn op zoek naar relevante en boeiende informatie. Wanneer jij tijd en aandacht aan een tekst besteedt, zal de gebruikerservaring verbeteren.
  • Door frequent te investeren in goed geschreven teksten, geef je jouw bezoekers het gevoel dat je een autoriteit bent in je vakgebied.

SEO-teksten

Je zult het vast al vaker voorbij hebben zien komen: SEO-teksten. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization). Op de eerste plaats komt altijd de bezoeker. Je moet een tekst met de intentie schrijven Om de bezoeker te boeien en te voorzien van relevante informatie. Zodra dit het geval is, helpen de juiste zoekwoorden je aan een hogere plek in Google. Een SEO-tekst bestaat dus uit relevante informatie voor bezoekers, gecombineerd met belangrijke zoektermen die op de juiste manier verwerkt zijn.

Weet wie de doelgroep is

Je weet nu dat het belangrijk is om relevant en boeiend te zijn. Maar voor wie wil je relevant en boeiend  zijn? Op die vraag is maar één antwoord: de beoogde doelgroep. Je moet onderzoeken wie jouw doelgroep precies is en waar zij behoefte aan hebben. Zodra je dit helder hebt, kun je gericht beginnen met het creëren van teksten.

Strategie en content

Eén enkele kwalitatieve tekst gaat je geen (optimaal) resultaat opleveren. The key to success is in dit geval consequent zijn. Voeg op frequente basis een kwalitatieve tekst toe aan jouw website. Op die manier creëer je voor een (potentiële) bezoeker steeds een nieuwe ingang om op jouw website terecht te komen.

Ondersteuning nodig?

En? Is content creatie iets wat past bij jouw bedrijf? Wij staan in ieder geval klaar om jou te ondersteunen waar nodig. Of dit nu handige tips en tricks zijn door middel van consultancy of je laat ons de gehele content strategie uitwerken, we helpen je graag! Let me know via een pm of stuur een mailtje naar monique@redrockmedia.nl! Ik denk graag met je mee!

    Auteur:

    Monique Jansen

    De operationeel manager van Red Rock Media is Monique Jansen...