Fotografie – Het belang van goed beeldmateriaal voor jouw bedrijf

03 jan, 2021

Fotografie: het lijkt heel simpel. Je maakt een foto met je camera of mobiele telefoon, je zet er een filter overheen en klaar is Kees. Tegenwoordig is fotografie niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Echter is het niet zo gemakkelijk als het lijkt. Bij het maken van een goede foto komt iets meer kijken dan alleen de camera op je telefoon en de filters op Instagram. In deze blog vertel ik je graag meer over goed beeldmateriaal en hoe jij dit effectief kan inzetten voor jouw bedrijf! 

Waarom is het zo belangrijk?

Goed beeldmateriaal, wat is dat eigenlijk? Dit is een vraag die erg vaak terugkomt en dat is niet zo gek. Wat voor het ene bedrijf goed beeldmateriaal is, hoeft dat niet voor het andere bedrijf te zijn. Het is belangrijk dat het beeldmateriaal past bij jouw organisatie. Hiermee creëer je meer betrokkenheid met jouw doelgroep en trek je sneller nieuwe klanten aan. Daarnaast straal je met goed beeldmateriaal een eigen identiteit uit, wat jouw bedrijf uniek maakt. Ze zeggen wel eens: een foto zegt meer dan duizend woorden. Dat klinkt misschien cliché, maar het is ook vaak echt zo in de praktijk. Een goede, passende foto ondersteunt je boodschap. De tekst wordt sneller begrepen en de boodschap gemakkelijker onthouden. Er wordt niet voor niets vaak in de marketing gesproken over de 80/20-regel. Het uitgangspunt hierbij is dat 80% van de mensen het beeld onthoudt in plaats van de tekst. Uiteindelijk onthoudt maar 20% van de mensen de post aan de hand van de tekst.

Een professionele camera of smartphone gebruiken?

Dankzij de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van smartphones, wordt het steeds gemakkelijker om een goede foto te maken zonder het gebruik van een professionele camera. Toch kunnen onze smartphones nog niet alles. Smartphones hebben een veel kleinere sensor. Een sensor is een soort chip die het licht opvangt en omzet in een digitaal signaal. Dit resulteert in kleinere pixels en een slechtere beeldkwaliteit. Daarnaast ontvang je niet alle informatie van de lens en is het nog lastig om goede foto’s te maken in donkere situaties. Ondanks dat de grote merken een aantal geweldige ontwikkelingen hebben gedaan op het gebied van mobiele fotografie, overtreffen ze de professionele camera nog niet. Voor het maken van bijvoorbeeld Instagram Stories kan de smartphone zeker gebruikt worden, maar wanneer je zakelijke bedrijfsfoto’s nodig hebt raad ik toch aan om te kiezen voor een professionele camera.

Aan de slag!

Wil jij zelf aan de slag met fotografie? Dan is het handig om rekening te houden met de volgende zaken:

  • Een goede voorbereiding is essentieel. Zorg ervoor dat de batterij van je camera is opgeladen, zorg voor voldoende ruimte op de SD-kaart en zorg ervoor dat je vooraf een planning maakt.
  • Zorg voor de juiste belichting. Wanneer je binnen gaat fotograferen is het belangrijk om rekening te houden met licht. Ga je in een donkere ruimte fotograferen? Dan zal je moeten zorgen voor externe flitsers of andere belichting.
  • Houd rekening met het weer. Wil je buiten gaan fotograferen? Dan is het belangrijk om het weer in de gaten te houden. Het weer heeft veel invloed op de sfeer van je beeld, dus wanneer jij een warm beeld wilt schieten, dan kun je dit beter niet doen op een mistige winterdag.
  • Fotografeer altijd in het RAW-formaat. Dit is een ruw databestand met daarin alle informatie van de sensor. In de bewerking kun je hier veel meer mee dan met een JPG-bestand.

In de volgende blog neem ik je mee in de wereld van beeldbewerking. Een goede foto is stap 1, maar het bewerken van een goede foto is weer een heel ander vakgebied.

Meer informatie?

Wil jij aan de slag met fotografie, maar heb je hier gewoonweg niet de tijd of kennis voor? Binnen Red Rock Media hebben wij gecertificeerde fotografen in huis. Ben jij benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op via monique@redrockmedia.nl.

    Auteur:

    Yasmin Mooren