Social media – Van doelstelling naar social uiting

08 okt, 2020

Dat social media een belangrijke marketingtool is, mag geen geheim meer zijn. Je kunt op een relatief makkelijke manier in contact komen met een beoogde doelgroep. Daarnaast is het toepasbaar in verschillende fases van de customer journey, en geschikt voor zowel B2C als B2B. Maar de grote vraag is: hoe implementeer social media op de juiste manier? Om die vraag juist te beantwoorden, moeten we bij het begin beginnen.

Waarom social media?

Gemiddeld besteden we maar liefst 98 minuten per dag aan social media. Wow! Niet gek dat veel bedrijven op deze manier online actief willen zijn. Echter is de reden ‘iedereen is actief, dus wij moeten ook actief zijn’ niet de daadwerkelijke reden om je te focussen op social. Het kan één van de drijfveren zijn, maar je moet op zoek gaan naar je échte doelstelling. Wil je meer sales genereren, Meer naamsbekendheid creëren, stakeholders op de hoogte houden, of misschien nieuw personeel werven? Social media heeft enkel effect als je gericht te werk gaat. Hier gaat altijd nog een vraag aan vooraf: wat is onze bedrijfsstrategie? De social media aanpak moet namelijk naadloos aansluiten bij de algemene strategie van het bedrijf.

Social media strategie

Strategie. Aanpak. Manier van werken. Het is maar net hoe je het wil benoemen. Kort samengevat; je moet een plan hebben. Maak een keuze in welke vorm je gaat posten op welk social media kanaal. Dit kan een afbeelding zijn, een infographic of een video etc. In jouw social media strategie bepaal je de doelgroep, de frequentie van plaatsingen en de uiteindelijke invulling. Vanuit de social media strategie maak je een vertaling naar een contentkalender. Dit is een planning waar al de social media plaatsingen in worden opgenomen. Op die manier heb je overzichtelijk wat, wanneer, op welk kanaal gepubliceerd gaat worden

Kies wat écht aansluit

Om een voorbeeld te geven: een van onze partners, The Art of Living is een (online) platform op het gebied van luxe wonen. Bedrijfsdoelstelling: zoveel mogelijk mensen binnen de beoogde doelgroep inspireren op het gebied van wonen. Om zoveel mogelijk mensen te inspireren, is het belangrijk om relevant te zijn voor verschillende soorten consumenten. Dit vertaalt zich in veel social media uitingen, gericht op verschillende woonstijlen. Om zoveel mogelijk mensen aan te spreken, plaatst The Art of Living twee keer per dag op zowel Facebook, als Instagram, meerdere keren per week op LinkedIn en zijn ze dagelijks actief op Pinterest.

Daartegenover staat een bedrijf als BMV, een andere opdrachtgever van Red Rock. BMV is een gerenommeerd bouwbedrijf. Bedrijfsdoelstelling: kwalitatieve bouwprojecten realiseren. Bij die doelstelling denk je niet meteen aan social media, het speelt geen prominente rol. De invalshoek voor het gebruik van social media is om stakeholders op de hoogte te houden. Dit resulteert in twee tot vier plaatsingen per maand op Facebook en LinkedIn.

Twee totaal verschillende benaderingen, maar wel effectief op hun eigen manier.

Handen uit de mouwen

Nadat je een contentkalender hebt opgesteld, is het tijd om aan de slag te gaan. Teksten schrijven, visuals in orde maken, alles nakijken en gereed maken voor publicatie. Om tijd te besparen en altijd online aanwezig te zijn, adviseren we je om de content in te plannen met behulp van een planning tool. Er zijn simpelere tools die je gratis kunt gebruiken, zoals Facebook Content Creator. Er zijn natuurlijk ook tools die meerdere functionaliteiten hebben, echter moet je hier vaak voor betalen.

Monitoren

Good job! Je hebt meerdere social media posts ingepland en verschillende zijn al online gekomen. Nu start het monitoren. Wat werkt wel en wat werkt niet? Op basis van het aantal likes, reacties en nieuwe volgers die je vergaart, schaaf je je social media strategie bij. Eigenlijk houdt dit nooit op. Je blijft constant in de gaten houden wat resultaat oplevert.

Vliegende start

Als je tot hier bent gekomen met lezen, betekent dat maar één ding: het is tijd voor jou om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Verdiep je goed in de mogelijkheden die social media te bieden heeft, op die manier kun je het beste resultaat behalen. Liever niet alleen aan de slag? Neem gerust contact op via een pm of stuur me een mail naar monique@redrockmedia.nl om te oriënteren hoe wij jou kunnen helpen!

    Auteur:

    Monique Jansen