Stap 1 – Online strategie, waar te beginnen?

19 nov, 2020

Het jaar 2020 gaat net even anders dan dat iedereen had verwacht. De consequenties van COVID-19 zijn op veel verschillende gebieden terug te zien. De consument geeft geld op geheel andere manier uit, het social media gebruik is toegenomen en er is een intensivering van het zoekverkeer online. Waar voorheen geld werd uitgegeven aan bijvoorbeeld een (luxe) vakantie, wordt nu geld besteed aan een ander spectrum van producten en/of diensten. Dit biedt mogelijkheden voor veel branches. Maar, hoe pak je dat nou slim aan? Wachten kun je niet want alles wijst erop dat online aanwezig zijn belangrijker is dan ooit! In de komende vijf blogs geef ik concrete tips om een sterke content en social media strategie te ontwikkelen. Deze keer beginnen we bij het begin: de 0-meting, de oorsprong voor je projectbewaking.

Meten is weten

Welke positie heeft jouw bedrijf op dit moment in de digitale wereld? Ook wanneer je nog niet actief bent, is het van belang om een 0-meting te doen. Duik in je statistieken van jouw social media kanalen en website om te analyseren wat de daadwerkelijke cijfers zijn. Dit is je startpunt.

• Noteer alle volgers, bezoekers en like aantallen.

Data, data en nog meer data

Voordat je aan de slag gaat met een strategie, heb je nog meer data nodig. Bepaal wie jij wilt bereiken. Definieer je doelgroep. Als je precies weet wie tot jouw doelgroep behoren, wat ze van je verwachten en hoe je ze van dienst kunt zijn, kun je de volgende stap zetten.

Zijn bepaalde punten nog niet helder? Ga op onderzoek uit! Stel een focusgroep samen, stuur een enquête uit of doe een marktonderzoek. Op basis van deze gegevens kun je een strategie samenstellen die resultaat oplevert.

• Via het Instagram account van je bedrijf kun je gemakkelijk gegevens zien van jouw doelgroep. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats etc.
• Focus op best practises om de wens van de consument te achterhalen. Wat slaat aan bij de doelgroep? Beperk je niet alleen door naar je eigen kanalen te kijken, maar kijk ook naar concurrenten of bedrijven met een soortgelijke doelgroep.

Focus bepalen

Alle data vanuit je onderzoek en 0-meting combineer je in een customer journey. Hierin breng je stapsgewijs in kaart welke routing een consument doorloopt voordat ze bij je jouw product of dienst terecht komen. Een onderdeel van jouw (online) strategie is hoe je in gaat spelen op de customer journey van de klant. Verder formuleer je doelstellingen en bepaal je waar je de focus op wilt leggen.

Tijd voor de volgende stap!

De volgende stap is om de strategie uit te rollen in de vorm van content. Vaak kom je met een leidraad en een efficiënte workflow al een heel eind. Ik licht je graag hoe wij hier mee omgaan! Wil je graag hulp op het gebied van een 0-meting, focus bepalen of de doelgroep in kaart brengen? Stuur me dan eens een pm of mail me via: monique@redrockmedia.nl

    Auteur:

    Monique Jansen

    De operationeel manager van Red Rock Media is Monique Jansen...