Stap 3 – Handvaten om content te creëren

17 dec, 2020

Handen uit de mouwen, het creëren kan beginnen! In de vorige blog kon je lezen hoe een contentstrategie vorm geeft. Nu is het tijd om deze contentstrategie in te vullen met relevante onderwerpen. Dit doe je aan hand van een duidelijke structuur, formats, een goede voorbereiding en een gepaste dosis creativiteit.

Bepaal jouw formats

De centrale boodschap en de contentpijlers zijn duidelijk. Binnen deze pijlers creëer je verschillende formats. Een format is eigenlijk niks anders dan een sjabloon, template of hoe je het ook wilt noemen. Aan de hand van deze sjablonen/formats kun je makkelijker en effectiever content produceren. Denk bijvoorbeeld aan video, een blog, een column, een infographic, een podcast etc. Om te beginnen bedenk je per kanaal één of twee formats. Een goed format sluit ook weer makkelijker aan op jouw huisstijl. Dit zorgt ervoor dat al jouw uitingen één geheel vormen. Verder dragen formats bij aan een vaste werkwijze, wat weer gelijk staat aan rust en effectiviteit.

Begin klein

Om weer het reisbureau als voorbeeld te nemen, lees hier de vorige blog, zie je in onderstaande infographic verschillende formats gekoppeld aan diverse contentpijlers. Vanuit die formats kun je verschillende content uitingen bedenken. We beginnen nu relatief klein met maar één format, maar dit kun je natuurlijk uitbouwen. Wanneer je merkt dat je een bepaald format goed aanslaat en het gewenste resultaat heeft, kun je hierop doorbouwen.

Trial and error

Werkt een format niet? Hier mijn advies: geef het even de tijd. Soms duurt het even voordat jouw doelgroep de content ‘accepteert’. Herhaling van het format kan erbij helpen om ervoor te zorgen dat je doelgroep eraan went. Mocht het niet het geval zijn, dan wordt het tijd om te schakelen en een nieuwe format te bedenken.

Blijf creatief!

Het fijne aan contentpijlers en formats is dat je veel sneller content kunt produceren. Het gevaar is dat je in herhaling gaat vallen. Zorg er daarom voor dat je contentpijlers breed genoeg zijn en de formats het toelaten om te kunnen variëren. Op deze manier blijft je content uniek en blijf je voor de bezoeker interessant.

Voorbereiding is het halve werk

Wat een struikelblok kan zijn…, is materiaal. Hiermee bedoel ik dat je voldoende foto’s en/of video’s nodig hebt om consequent te kunnen plaatsen. Voordat je aan de slag gaat met produceren en plaatsen, maak een inventarisatie wat voor materiaal je voor welk format nodig hebt. Vanuit deze inventarisatie kun je afvinken wat je al hebt en produceren wat je nog nodig hebt. Zodra je dan begint met het uitrollen van jouw contentstrategie kun je ook écht beginnen.

Meer weten?

In de volgende blog vertel ik je alles over het ontwikkelen van een social media strategie en hoe je deze naadloos aan kunt laten sluiten bij jouw contentstrategie. Enthousiast geworden? Let me know via een pm of stuur een mailtje naar monique@redrockmedia.nl! Ik denk graag met je mee!

    Auteur:

    Monique Jansen