Stap 4 – Social media aan laten sluiten bij content strategie

31 dec, 2020

Wil jij de gouden formule weten van social media? Dan moet ik je teleurstellen, die is er niet. Natuurlijk zijn er stappen die de kans op succes aanzienlijk vergroten. Waar het op neer komt; voor ieder bedrijf werkt social media op een andere manier. Daarom ga ik je in dit artikel niet uitleggen wat dé beste manier is, maar wel hoe je erachter komt wat de beste manier voor jou is!

Bereik de klant

In het vorige artikel legde ik van A tot Z uit hoe je makkelijk jouw contentstrategie in kan vullen aan de hand van formats. Dat pakken we nu weer op, want we gaan aan de slag met jouw social media strategie.

Social media bestaat grotendeels uit korte berichten waarmee je jouw doelgroep probeert te overtuigen, te inspireren, te binden of te informeren. Je creëert momenten om in het bewustzijn van een consument ‘binnen te dringen’ om ze vervolgens te kunnen enthousiasmeren voor jouw merk. In een eerdere blog legde ik uit dat het belangrijk is om één centrale boodschap centraal te stellen. Dit geldt ook voor jouw social media uitingen.

Slim omgaan met content

Aan de hand van jouw contentpijlers en formats ga je social media uitingen verzinnen. Door op deze manier te werken, maak je een enorme slag in effectiviteit. De artikelen die je produceert voor webgebruik, kun je op deze manier heel makkelijk inzetten om jouw social media kanalen te vullen. Dit komt er als volgt uit te zien:

Materiaal voor social media

Aan de hand van bovenstaande diagram, kun je beginnen het met verzamelen en produceren van content. Voordat je van start gaat het met online plaatsen, zorg dat je voldoende materiaal hebt zodat je even vooruit kan. Het kost namelijk veel kostbare uren om iedere keer ‘vast te lopen’ op een tekort aan materiaal.

Succes op social media

Om jouw social media strategie succesvol te laten zijn, raad ik je aan om vooruit te werken. Dit kan gemakkelijk met behulp van een planning tool. Door hiermee te werken kan je content inplannen voor een langere periode. Op die manier weet je zeker dat er content online komt, maar ben je er niet dagelijks mee bezig. Zo behaal je een optimaal resultaat met minimale uren waardoor je weer ruimte hebt voor andere taken.

Meer informatie?

Zoals je ziet kan social media makkelijk geïmplementeerd worden, ook voor jouw organisatie! Behoefte aan advies op maat? Laat het me weten en stuur me een pm of een mail via monique@redrockmedia.nl!

    Auteur:

    Monique Jansen