Wil jij ook een kostenreductie van 30% op jouw content productie proces? Dan is deze blog écht iets voor jou! Wanneer je een goede planning en effectieve workflow hanteert kun je ver vooruit plannen en nog steeds kwalitatieve content plaatsen.
Creatieve content
In de voorgaande blogs is het belang van content aan bod gekomen en hoe je dit in kan zetten voor jouw onderneming. We zijn nu bij de stap aangekomen dat we kunnen gaan creëren. Klinkt als een creatief proces en is het in zekere zin ook. Dat is dan ook gelijk de valkuil. Wanneer je content te veel ziet als een creatief proces, kan het je ontzettend veel tijd kosten en dus ook geld.
Uiteraard is het van belang dat jouw content onderscheidend en uniek is. Je kunt dan ook zeker het creatieve proces doorlopen, maar wel op manier waardoor jij je snelheid behoud. Creativiteit kun je vinden in het bedenken van originele contentpijlers en formats. Aan de hand van die richtlijnen kun je er vrij gemakkelijk voor zorgen dat de content een creatieve inslag bevat.
Team samenstelling
Wat enorm belangrijk is, is materiaal voor de content. Zorg écht dat je voldoende materiaal hebt wanneer begint met produceren. Wanneer je gaat produceren, raad ik je aan om objectief naar de kwaliteiten van eventueel jezelf en collega’s te kijken. Maak een inventarisatie van alle facetten die het team al heeft en waar eventueel nog scholing of bijval voor nodig is. Zorg ervoor dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Beter gezegd: doe waar je goed in bent. Wanneer je een taak uit moet voeren waar je daadwerkelijk goed in bent, ben je effectiever maar kun je wel kwaliteit leveren. Ik leg het je graag uit aan de hand van onderstaande case.
Optimalisatie van het proces
Medewerker X is een communicatiemedewerker en is gemiddeld een halfuur bezig met een complete social media post. In dit halfuur wordt de post bedacht, de visual/fotografie uitgekozen, de tekst geschreven, online geplaatst en gecontroleerd.
Het halfuur wat medewerker X kwijt is voor één post, kan ook worden onderverdeeld in verschillende taken voor verschillende medewerkers. Zo kan de ene medewerker een planning maken voor een maand, een andere medewerker teksten schrijven voor een gehele maand etc. Zo verdeel je de taken over de personen die hier talent voor hebben. Niet alleen gaat het proces sneller omdat de persoon in kwestie aanleg heeft voor deze taak, maar de medewerker hoeft maar één keer het proces op te starten. Bijvoorbeeld: Je moet een foto croppen in Photoshop. In plaats van meerdere keren Photoshop te openen (elke keer voor één foto), hoeft het programma nu maar één keer opgestart te worden. Er worden namelijk meerdere foto’s in één keer bewerkt. Op deze manier wordt er aanzienlijk tijd bespaard.
Effectiviteit voor jouw bedrijf
Aan de hand van deze werkwijze zijn wij in staat geweest om de kosten van het content productie proces met gemiddeld met 30% te reduceren. Dat is dus enorme besparing voor het bedrijf en het geeft weer ruimte om te investeren in nieuwe concepten of ideeën.
Meer weten?
Ik ben ervan overtuigd dat wij ook jouw proces kunnen optimaliseren. Nieuwsgierig? Stuur een pm of een mail naar monique@redrockmedia.nl!