In een digitale wereld waar marketingbudgetten snel kunnen oplopen, worstelen veel bedrijven met de afhankelijkheid van betaalde advertenties (SEA) om hun zichtbaarheid en/of verkoop te stimuleren. Logisch, niemand wordt blij van torenhoge creditkaart afschriften. Alhoewel SEA een snelle methode is om resultaat te boeken, kan het op de lange termijn een hoge kostenpost worden. Is er een duurzame manier om de juiste doelgroep te bereiken zonder voortdurende te betalen voor elke klik?
Het antwoord ligt in een krachtige en vaak onderbenutte strategie: zoekmachineoptimalisatie (SEO). In deze blog duiken we dieper in hoe SEO niet alleen je marketingkosten aanzienlijk kan verlagen, maar ook hoe je met een doordachte SEO-strategie langdurige conversie kunt opbouwen en een stevig fundament kunt leggen voor organisch verkeer. Ontdek hoe je minder afhankelijk kunt worden van SEA, je zichtbaarheid kunt vergroten en je marketinginvesteringen kunt optimaliseren.
Wat komt er aan bod in deze blog?
- Wat is SEO
- Het verschil tussen SEO en SEA
- Stappenplan implementatie SEO-strategie
- Het proces van SEO
- Korte samenvatting
Wat is SEO
SEO betekent Search Engine Optimization en is een proces waarbij je jouw website zo optimaliseert dat deze hoger eindigt in de zoekresultaten van Google. De ranking posities worden door tal van factoren bepaald, een aantal hiervan zijn: relevante en waardevolle content, linkbuilding en de snelheid van je website.

Het verschil tussen SEO en SEA
SEO is de tegenhanger van SEA, Search Engine Advertising. Zoals de naam al zegt is SEA een betaalde advertentievorm en richt SEO zich op het verkrijgen van organische (niet-betaalde) verkeer. Bij SEO ligt de focus op het optimaliseren van je website zodat deze aantrekkelijker wordt en dus als waardevol wordt gezien door Google. In deze blog vertellen we je hoe je de switch kunt maken van betaalde advertenties naar organisch verkeer.
Stappenplan implementatie SEO-strategie
Waar te beginnen? Als je door de bomen het bos niet meer ziet en geen idee hebt waar je moet starten, lees dan snel verder. Door middel van ons overzichtelijke stappenplan kun je zelf een succesvolle SEO-strategie implementeren en uitvoeren. De volgende onderdelen komen aan bod in het stappenplan:
- Stap 1: de nulmeting
- Stap 2: het zoekwoordenonderzoek
- Stap 3: optimaliseren van bestaande teksten
- Stap 4: technische SEO
- Stap 5: linkprofiel controleren en verbeteren

Stap 1: de nulmeting
Allereerst begin je met een nulmeting. Krijg antwoord op vragen zoals: wat zijn de huidige aantallen wat betreft websiteverkeer? Op welke zoekwoorden ben je momenteel zichtbaar en wat is jouw positie in de Google zoekresultaten. Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om inzicht te krijgen in de cijfers. Inzicht krijgen in de cijfers en data is één, de cijfers en data begrijpen is twee. We begrijpen dat dat lastig kan zijn, wat betekenen mijn cijfers eigenlijk? Red Rock Media kan je hierbij helpen.
Stap 2: het zoekwoordenonderzoek
Vervolgens gaan we onderzoek doen naar de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw branche. Zoek hierbij de juiste balans tussen het zoekvolume op dat zoekwoord en de concurrentie. Idealiter gebruik je natuurlijk zoekwoorden met relatief veel volume en weinig concurrentie. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs of SEMrush voor het genereren en analyseren van zoekwoorden.
- Tip: duik in niche zoekwoorden. Laten we een keukenleverancier als voorbeeld nemen. Op het zoekwoord ‘keuken’ zit heel veel concurrentie. Dit wordt ook wel een red sea genoemd. Verwerk daarom nice zoekwoorden zoals ‘zwarte keuken’, ‘houten keuken’, ‘keuken eiland’ etc. in de teksten. Nice zoekwoorden met goed zoekvolume en weinig concurrentie zorgen ervoor dat je als bedrijf hogere posities kunt behalen in de zoekresultaten van Google.
Stap 3: optimaliseren van bestaande teksten
Op basis van jouw zoekwoordenonderzoek ga je bestaande teksten op je website optimaliseren. Zorg ervoor dat je de relevante zoekwoorden uit je onderzoek verwerkt in de teksten. Zorg er ook voor dat de teksten makkelijk leesbaar zijn, informatief en antwoord geven op vragen.
Stap 4: technische SEO
Waar de vorige stap vooral focust op relevante, waardevolle content, ligt de focus bij technische SEO op de technische aspecten van je website. Denk hierbij aan de snelheid van je website, mobielvriendelijkheid en de websitestructuur.
Stap 5: linkprofiel controleren en verbeteren
Zorg voor een gezond linkprofiel: een juiste balans tussen backlinks, interne links en externe links. Verhoog de autoriteit van je website door middel van linkbuilding. In onze blog over de waarde van hoogwaardige backlinks en hoe je deze kunt krijgen, geven we uitgebreid antwoord op al je vragen rondom linkbuilding.

Het proces van SEO
Rome werd niet in één dag gebouwd en dat geldt ook voor SEO. Het is een langdurig proces, waarbij je voortdurend optimalisaties doorvoert en nieuwe relevante content toevoegt. Bij SEO is het essentieel dat je de resultaten goed monitort en bijstuurt waar nodig. Zorg ervoor dat je content up-to-date is. Daarnaast zijn aanpassingen in bestaande blogs goed voor de ‘refreshment rate’. Pas je een bestaande blog aan dan ziet Google dit als positief, omdat je moeite steekt in het relevant houden van content. Sla hier echter niet in door, dus pas niet wekelijks je artikelen aan. Ben je op zoek naar de juiste balans en advies? Red Rock Media helpt je graag.
Samenvatting
Al met al dien je moeite en tijd te steken in het opzetten en uitvoeren van je SEO-strategie om resultaat te zien. In tegenstelling tot SEA zul je niet meteen een piek zien wat betreft het verkeer, maar zal een geleidelijke stijgende lijn zichtbaar zijn wat betreft het aandeel van organisch verkeer. Hiervan ga je op de lange termijn veel profijt hebben. Zodoende worden je marketingkosten na verloop van tijd lager, doordat je minder hoeft te investeren in betaalde advertenties.
Hulp nodig met SEO?
Ben jij je ervan bewust dat SEO echt een belangrijk onderdeel is van een succesvolle marketingstrategie, maar heb je hier zelf geen tijd voor of de expertise in huis? Dan staat Red Rock Media voor je klaar. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en plan een kennismaking in.