Wil jij van jouw social media een succes maken? Het klinkt zo eenvoudig, maar hoe implementeer je social media op een manier die jouw gewenste resultaat oplevert? Het begint allemaal met een concreet doel. Zonder doel blijf je namelijk in het duister tasten. Zodra je jouw bedrijfsdoel hebt vastgesteld, ga je over op een doordachte social media strategie die aansluit op je doel en de customer journey. In deze blog duiken we dieper in social media marketing en wat de juiste manier is om social media kanalen te implementeren.
Waarom social media?
Social media is veel meer dan alleen een trend. Het biedt je de mogelijkheid om op een relatief eenvoudige manier in contact te komen met je doelgroep. Maar voordat je begint met posten, is het belangrijk om je doelstellingen helder te hebben. Wil je:
- Meer sales genereren?
- Inzichten over je doelgroep verzamelen?
- Engagement stimuleren?
- Naamsbekendheid creëren?
- Stakeholders op de hoogte houden?
- Nieuw personeel werven?
Ben jij al een tijdje bezig met social media, maar zie je nog steeds geen vooruitgang terug in je cijfers? Dan is de eerste essentiële stap om een duidelijke doelstelling te formuleren voordat je aan je social media strategie begint. Het gebruik van social media moet namelijk afgestemd zijn op je algemene bedrijfsstrategie om effectief te zijn, je social media-inspanningen te maximaliseren en betere resultaten op te leveren.


Social media strategie: de basis
Strategie. Aanpak. Manier van werken. Het is maar net hoe je het wilt benoemen. Kort samengevat: je moet een plan hebben. Maak een keuze in welke vorm je gaat posten op welk social media kanaal. Dit kan een afbeelding zijn, een infographic of een video. In jouw social media strategie bepaal je je doelgroep, de frequentie van plaatsingen en de uiteindelijke invulling.
Maar, hoe zorg je ervoor dat je het overzicht van alle kanalen en verschillende posts niet verliest? Het antwoord hierop is een contentkalender. Dit is een gestructureerde planning waar alle social media plaatsingen in worden opgenomen. Het doel hiervan is structuur en overzicht in wat, wanneer en op welk kanaal gepubliceerd gaat worden.
Kies social media als marketing tool dat écht aansluit
De aanpak voor social media kanalen kan sterk verschillen en hangt af van je bedrijfsdoelstelling. Om een voorbeeld te geven:
The Art of Living is een (online) platform op het gebied van luxe wonen. De bedrijfsdoelstelling is om zoveel mogelijk mensen binnen de beoogde doelgroep te inspireren op het gebied van wonen. Om een breed publiek te inspireren, is het belangrijk om relevant te zijn voor verschillende soorten consumenten. Dit vertaalt zich in veel social media uitingen, gericht op verschillende woonstijlen. Dagelijks plaatst The Art of Living op zowel Facebook als Instagram, meerdere keren per week op LinkedIn en zijn ze dagelijks actief op Pinterest.
Daar tegenover staat een bedrijf als BMV (Bouwers Met Visie), en andere opdrachtgever van Red Rock Media. BMV is een gerenommeerd bouwbedrijf met als bedrijfsdoelstelling kwalitatieve bouwprojecten realiseren. Bij deze doelstelling denk je niet meteen aan social media, het speelt geen prominente rol. De invalshoek voor het gebruik van social media is om stakeholders op de hoogte te houden en te informeren. Zo spelen social media kanalen hierin een ondersteunende rol en resulteert in twee tot vier plaatsingen per maand op Facebook en LinkedIn.
Kortom: twee totaal verschillende benaderingen, maar wel effectief op hun eigen manier.
Handen uit de mouwen: content creatie en content planning
Je hebt een contentkalender opgesteld, maar wat nu? Het is tijd om aan de slag te gaan met content creatie en content planning. Teksten schrijven, visuals in orde maken, alles nakijken en gereed maken voor publicatie. In alle drukte wil je natuurlijk zoveel mogelijk tijd besparen, maar wel altijd online aanwezig zijn. Daarom adviseren we je om de content in te plannen met behulp van een planning tool. Er zijn simpelere tools waarvan je gratis gebruik kunt maken, zoals Facebook Content Creator. Maar, er zijn natuurlijk ook tools die meerdere functionaliteiten hebben, echter moet je hier vaak voor betalen.

Monitoren
Good job! Je hebt meerdere social media posts ingepland op verschillende social media kanalen. Er zijn zelfs al verschillende online gekomen. Nu start het monitoren. Wat werkt wel en wat werkt niet? Op basis van het aantal likes, reacties, views en nieuwe volgers die je vergaart, schaaf je je social media strategie bij. Eigenlijk houdt dit nooit op. Door regelmatig je strategie te evalueren en aan te passen, kun je blijven inspelen op de veranderende behoeften en voorkeuren van je doelgroep.
Vliegende start
Als je tot hier bent gekomen met lezen, betekent dat maar één ding: het is tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Verdiep je goed in de mogelijkheden die social media te bieden heeft, op die manier kun je het beste resultaat behalen. Liever niet alleen aan de slag? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier of plan een kennismaking in om te oriënteren hoe wij jou kunnen helpen!